O mé praxi se skupinami

S dětmi na profesionální úrovni (v systému) pracuji od roku 2009.  Začínala jsem jako učitelka v malotřídce na jedné tehdy začínající soukromé škole v Praze (ZŠ Parentes), a to už během druhého ročníku studia na Univerzitě Karlovy, oboru učitelství 1. stupně se specializací hudební výchova. Aniž bych si to uvědomovala, už tehdy jsem musela se více zaobírat dynamikou skupiny, a to vzájemným ovlivňováním dvou skupin různých ročníků (zajištění bezpečí mezi mladšími a staršími žáky apod.).

Po dokončení studia jsem dostala ihned třídnictví na prvním stupni (na základní škole nám. Curieových na Praze 1 s programem pro mimořádně nadané žáky. Měla jsem možnost se tu setkat s dětmi, které uvažují jinak, převyšují leckdy v některých odpovědích i učitelé, ale potřebují rozvíjet mnohem více sociální dovedností a komunikaci s okolním světem. Učila jsem se zde vést i tripartity s rodiči, pracovat s týdenním plánem výuky a každý týden vést hodinu etické výchovy.

Dostala jsem třídu s velmi náročným kolektivem, kde jsem řešila nelehké situace týkající se vztahů dětí ve třídě, šikany, problémy s kázní, a ne vždy ochotou, podporou a spoluprací ze strany rodičů. Dále také vzájemné fungování dětí různorodé skupiny a vedení jejich výuky (individualizace apod.). Skupina byla složená dětmi nadanými, dětmi s SPU a SPUCH, žáky s OMJ, dítětem s AS a také dětmi "normálními" - tzv. "průměrně zdatnými", na které už nezbývá leckdy učitelům z kapacitních důvodů čas. Pamatuji si, že velkou oporou mi tehdy byl můj zavádějící učitel Mgr. Michal Suchý, který mě nejen provedl všemi administrativními úkony, co se třídnictví týká, ale také kladl takové otázky, které mě vedly k přemýšlení nad sebou a nad dětmi, nalézání nových způsobů v nastavování hranic a k hledání vhodných cest, které mi budou vlastní a pomůžou "nemocný" kolektiv alespoň trochu uzdravit.

Na základě zkušenosti s touto třídou jsem vstoupila do ročního video tréninku hledání pozitivních interakcí vedený odborníkem Vítkem Hrbáčkem a zároveň jsem vstoupila roku 2016 do akreditovaného pětiletého sebezkušenostního výcviku KVP ve vedení tříd, čtení psychodynamiky skupiny a vedení skupin osobnostního rozvoje (600 hodin) pod vedením Heleny Vrbkové. Skrze něj a skrze všechny lidi, kteří mě jako učitelku na mé cestě seberozvoje inspirovali a zejména skrze vlastní zkušenost ve výcviku jsem začala postupně chápat základní mechanismy a principy fungování skupiny. Jednotlivé získané dovednosti jsem začala postupně aplikovat do mé práce. Začalo se mi dařit postupně vytvářet bezpečné pozitivní klima ve třídách a budovat mnohem více respektující se vztahy, které začaly být založené na otevřené komunikaci, naslouchání a spolupráci mezi dětmi.

Roky 2018/ 2019 jsem byla jako externí pracovník součástí poradenského centra na ZŠ s RVJ k Milíčovu v Praze, odborník pro projektovou výuku. Jednalo se o realizaci projektu multikulturního vzdělávání a inkluse.... / 1240. Vytvářela jsem čtyřhodinovou projektovou výuku v průřezových tématech pro 1. až 9. ročníky a vytvářela celoškolní projekty pro učitele, děti a jejich rodiče. Jednalo se cca 600 hodin přímé lektorské práce.

Učila jsem také učitelé takový projekt vytvořit, zařadit do výuky a společně ho vést v tandemu. Součástí toho bylo i vytvoření programu na zakázku TU v problematickém kolektivu či vedení případového setkání s učiteli nad třídou. Dále jsem také jeden celoškolní projekt realizovala na ZŠ Bítovská (80hodin). Zkušenost za tento rok s 65 skupinami od 1. do 9. třídy (cca 1600 dětí) a každodenní setkávání s třídními učiteli v jejich třídách mě utvrdila v tom, že je třeba učitelům více pomáhat v prevenci rizikového chování, v předcházení vzniku šikany, motivovat je a inspirovat ve způsobu práce vytváření podmínek, kde mohou vznikat a rozvíjet se pozitivní zdravé vztahy. Následně je možné i učivo zprostředkovat jinými způsoby nežli jen frontální metodami výuky.

Ve školním roce jsem 2020/2021 jsem začala vytvářet pravidelně dvakrát v měsíci tříhodinové čtenářské a výtvarné dílny pro děti OMJ v městské knihovně Tusarova pod projektem organizace META. Některé z nich byly pak na jaře realizované v terénu města. Tahle zkušenost mě učila připravovat aktivity různé náročnosti na jedno téma, jelikož se vždycky sešla různorodá věková skupina a bylo zapotřebí zapojit všechny do programu s různou jazykovou výbavou.

Dále jsem dvě léta kompletně připravovala a realizovala týdenní příměstské tábory pro děti v KC Průhon na motivy fantasy pohádek.

V roce 2022 jsem opět připravovala a vedla v tandemu multikulturní projektovou výuku na ZŠ - Cimburkova na Žižkově (32 hodin) a pro ZŠ Parentes (12 hodin).

V letech 2020- 2022 jsem se také  soukromě věnovala vytváření a realizovaní zábavných animačních programů na dětských oslavách a veřejných akcí. Učila jsem se pracovat v otevřeném neznámém prostoru umění improvizace - umět se přizpůsobit každé situaci, která během oslavy nečekaně nastane a udržet u toho zájem, motivací dětí a veřejného publika. Propojit pedagogiku volného času s mými dosavadními zkušenostmi. 

Na podzim 2022 jsem se stala vedoucí a facilitátorem dětských růstových skupin pro Život bez závislostí, z.s. .





© 2020 JITKA KONČELOVÁ
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky